[ MÓDA ]

FENOMÉN TELFAR

Not for you. For everyone.

 

Možno nepoznáte všetky detaily a míľniky v kariére Clemensa Telfara a možno ste o tejto značke nikdy nepočuli. Podvedome ste však vo večne sa uploadujúcom svete insta feedu zaregistrovali hranaté monochromatické tašky s jednoduchým monogramom „téčka“ v zajatí písmena C, ktoré si vyslúžili prezývku „Bushwick Birkin“. Väčšinou skombinovné v non-komforných outfitoch trendy newyorčanov, sú tieto kabelky aj napriek svojej relatívne nízkej cene vždy vypredané hneď v prvý pondelok mesiaca. Ich launch prebieha výsostne online a skôr než sa vám podarí spraviť transakciu, po refreshnutí prehliadača zasvieti nápis SOLD OUT. Strategické načasovanie spustenia každého nového dropu limitovaných farieb je nastavené v dátum, keď väčšine američanov odídu z účtu peniaze za nájom, aby ich nákup kabelky nepripravil o pokojný spánok. Kvôli nezaplateným účtom. Ak si ešte stále myslíte, že Telfar je len značka kabeliek, musíme Vám rozšíriť obzor: Ide skôr o sociálny manifest, ako o módu. 

 

Taška o ktorej je reč patrí do kategórie tých lacnejších. Samozrejme, iba ak porovnáme jej cenovku s konkurenciou gigantov ako Hermès, Louis Vuitton, Prada alebo Chanel. Keď sme pred niekoľkými rokmi viedli tréning na zdokonalenie „selling ceremony“ pre našich zamestnancov v Saint Laurent, k niekoľko-tisícovému vyšívanému prúžkovanému topu mali nájsť asistenti predaja lacnejšiu alternatívu. Keď môj francúzsky kolega označil tristo-librový bavlený mariniére za „lacnú“ alternatívu, pousmial som sa a opravil ho: „Je to dostupné, nie lacné.“ A práve filozofia dostupnosti a vyššie spomenutý claim, spravili zo značky Telfar moderný fenomén. Aj na moje vlastné prekvapenie, značka nie je žiadnym nováčikom na scéne, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Už v roku 2005 keď Clemens, syn vysokoškolsky vzdelaných liberíjskych utečencov nastúpil na Pace University v New Yorku, kde na prianie rodičov začal študovať ekonomiku, idea o jeho životnom smerovaní naberala jasné kontúry a účtovníctvo to definitívne nebolo. Ako obyvateľ prevažne černošského Queens, formovali jeho estetiku výklady obchodov, holičstvá a vizuálne kódexy afroamerickej komunity tak často citované v popkultúre. Vrstvenie, upcyklácia, vintage modely prešité s novými proporciami a túžba vytvoriť zrozumiteľný vizuálny kód, ktorému by rozumela hŕstka Telfarovyých najbližších ho hnala vpred. Dni trávil nekonečnými lovmi v second handoch, aby s plným ruksakom úlovkov dobicykloval do školy, kde si počas nudných prednášok skicoval svoje návrhy. Noci zase patrili jeho profesii dídžeja a nekonečnému žúrovaniu v undergroundových kluboch New Yorku.

 

„Dni trávil nekonečnými lovmi v second handoch, aby s plným ruksakom úlovkov dobicykloval do školy, kde si počas nudných prednášok skicoval svoje návrhy. Noci zase patrili jeho profesii dídžeja a nekonečnému žúrovaniu v undergroundových kluboch New Yorku.“
 

Ako je možné, že sme o tomto fenoméne nepočuli už dávno predtým, než slová „diverzita“, „inkluzivita“ a „non binary“ neboli súčasťou povinnej výbavy každého verejne-pôsobiaceho člena kreatívneho priemyslu, ktorý nechcel byť obvinený a pranierovaný za svoju ignoráciu? Odpoveď treba hľadať v Telfarovej poctivej systematickej taktike budovania značky, keď počas dekády pracoval na svojich originálnych dizajnoch a špecifickej viacúrovňovej identite. Jeho prezentácia je charakteristická kombinovaním viacerých médií do multižánrového konceptu, ktorého hlavným vizuálnym jazykom je práve odev. V tomto prípade basics so zmeneným účelom a vintage kusy pretvorené do súčasného odevu. Pripomína Vám to aktuálny trend, ktorého najvýraznejším reprezentantom je napríklad Balenciaga? Práve tento, oprávnene nazvaný aj ako vizionársky prístup, mu v roku 2017 nečakane priniesol prestížnu Vogue/CFDA Award pre nový objav. Finančnú odmenu vo výške štyristo tisíc investoval do vývoja Telfar bag a z večera do rána sa o dizajnéra s inovatívnym spôsobom vytvárania brandu začali zaujímať média. 
 

„Jeho estetika nie je generická. Aj naďalej svoju značku vlastní ako súkromná osoba a vďaka kolaboráciám s umelcami z rôznych odvetví, dokáže posúvať dnes už tak unavené konvencie komerčnej módy. Práve claim, ‚Nie pre teba, ale pre každého‘ je manifestom dostupnosti a liberálnosti módnej klasifikácie, ktorý vytvoril spolu s Babakom Radboyom, kreatívnym riaditeľom značky Telfar, s ktorým pracujú na novom koncepte ‚Anti-inkluzivity‘.“

Je to práve Radboy, umelec a marketingový mág, ktorý často upozorňuje na rozdiel medzi „reprezentovaním“ a „zúčastňovaním sa“. Po minuloročnom celosvetovom efekte niekedy nasilu angažovaných modelov a modeliek tmavej pleti, ktorý vyvolalo hnutie Black Lives Matter sa vynorila otázka, kde je rozdiel medzi kalkulom, ktorý má vyvolať pozitívne reakcie verejnosti a skutočným zámerom angažovať v prezentácii menšinové skupiny. Telfar oblieka okruh svojich známych, umelcov a influencerov nie preto aby vytvárali generické posty na Intragram, ale aby v jeho odevoch žili, chodili na párty a vystupovali. Tento rozdiel je veľmi dôležitý, hlavne v časoch kedy módny biznis tak okato a so značným oneskorením deklaruje nové etické štandardy. Mainstreamové módne médiá často opisujú značku vyššie spomenutými klišé nálepkami ako komunita, diverzita a inklúzia, no samotný Clemens len sucho prehodí: „Ja som vždy bol… inkludovaný.“

Koncepty jeho prehliadok sa rôznia, ide väčšinou o prezentácie spojené s vizuálne silnou ba až dokumentárnou videoprojekciou. V parížskom Le Cigale odprezentoval krátky film o imigrantoch prichádzajúcich do Európy a podrobne študoval rozpačité mix-matched outfity odzrkadľujúce ich zmiešané pocity a súboj kultúr, v ktorom sa snažia nájsť svoje miesto a asimilovať sa. Ironicky, práve po tejto prehliadke sa Clemens dostal do rasovo motivovanej potýčky so strážnou službou, ktorá ho vyhodila z jeho vlastného eventu. Prehliadka vo Florencii bola zas dvojdňovým perfomance, odevy inšpirované „…opitou dcérou Mediciovcov na jarných prázdninách v Marylande…“, sa odohrávala za okrúhlym stolom, kde boli v prvý večer pozvaní len dizajnérovi najbližší a rodina, ktorí si na seba obliekli jeho kreácie a boli účastní večere na počesť značky. Odborná verejnosť a médiá boli prizvaní až deň po, do autentického settingu s obrusmi fľakatými od vína a špinavými riadmi. Odkaz bol jasný.

Mainstreamové módne médiá často opisujú značku vyššie spomenutými klišé nálepkami ako komunita, diverzita a inklúzia. Samotný Clemens len sucho prehodí: „Ja som vždy bol… inkludovaný.“
 

Práve dôležitosť rodinného zázemia Telfar manifestuje aj vo fakte, že doteraz žije v dvojizbovom apartmáne so svojou tetou. Le Frak- obytný komplex v Queens- je miesto, kde vyrástol a s ktorým je spätý. Keď jeho byt pred časom vyhorel a požiar zničil väčšiu časť jeho archívu, bral to ako znamenie a impulz na nový začiatok. Veď aj niekoľko mesiacov predtým mu počas vykladania Tarotu v Paríži karty vyjavili „veľký dym“. Telfar si už dáva pozor na to čo si praje, lebo keď sa vyjadril, že by si želal, aby jeho oblečenie bolo tak dobré, aby ho ľudia kradli stalo sa. Len niekoľko blokov od jeho obydlia sa v starých lodných kontajneroch nachádza jeho provizórne štúdio, sklad a archív. Voľba práve tejto stavebnej jednotky nie je náhodná, veď jeho rodičia prišli do Ameriky práve na lodi. Bohužiaľ, oceľové steny kontajnerov neochránili cenný stock žiadaných tašiek… Ďalším jeho želaním, bolo vidieť svoju značku na autobusových reklamách New Yorku, rovnako ako vídaval ikony americkej pop kultúry medzi ktoré zaradzuje Donnu Karan, Calvina Kleina alebo Tommyho Hilfigera. Aj toto želanie sa mu splnilo a presne pred rokom oznámil fantastickú spoluprácu s americkým retailovým gigantom GAP, Kate Moss bola len jednou z mnohých známych tvári, ktoré sa zúčastnili párty v Paríži, pri príležitosti oznámenia tejto prelomovej spolupráce. Tá sa však nakoniec nikdy nerealizovala a po vypracovaní kompletnej kolekcie a prototypov GAP prestal komunikovať. Nadchádzajúca pandemická situácia si vynútila zatváranie obchodov a zmenu vedenia, no Telfarovi neprichádzala žiadna odpoveď. Až neskôr, v lete 2020, keď na povrch vyplávali správy, že faktúry zostali nevyplatené a značka si vybrala kolaboráciu s iným dizajnérom- Kanye Westom- sa veci dali do pohybu. Namiesto kompenzačných 25% za návrhy Telfarovi vyplatili plnú sumu a chybu v komunikácii zvalili na zmenu vedenia. Cesty pána sú však naozaj nevyspytateľné.

Po zmarenej spolupráci s GAP prišla ponuka od inej americkej ikony a nebol to nikto iný ako Converse. Aktuálne je vonku prvý drop z dlhodobo naplánovanej spolupráce v ktorom nájdete retro dizajny hrajúce sa s tradičnými športovými motívmi a americkými symbolmi. Telfar tým pádom zostáva stále v hre a jeho sny sa predsa plnia s väčším, či menším oneskorením. Ak ste sa po tomto článku rozhodli investovať do tejto novodobej americkej ikony, pridajte svoje meno na mailing list a možno sa Vám v niektorom z prvých pondelkov v mesiaci podarí jednu z CT tašiek uloviť. Urobte tak však čo najskôr. Akýkoľvek cool stuff je, expiruje v tejto dobe rýchlosťou svetla.

Foto: archív

 

OSTRÝM OČKOM

redakcia virvar

LOOKBOOK FARAH X MICHAELA K

redakcia virvar

BOF: ČLÁNOK TÝŽDŇA

Eva Sýkorová Čomborová